Jdi na obsah Jdi na menu
 


Psi v umění

14. 1. 2012

Nejstarší vyobrazení psů a jiných podobných zvířat se nalézají ve Španělsku na jeskynních malbách,existují již déle než  12 000 let let.Před 6600 lety byly  v Egyptě vytvářeny nástěnné malby a hierogramy,na nichž se už objevila jasně rozlišitelná plemena,podobající se dnešním greyhoundům a mastifům.Později byli zobrazováni i psy typu špice a teriéra.V klasickém řeckém uměním se stylizované podoby psů se objevovali i na keramice a v podobě soch.Dnes se různé formy uměleckého zobrazení psů vyskytuje po celém světě.

Starověké evropské umění

Řecké umění zobrazuje psi často-na obrazech na obrazech se vyskytuje Kerberos,trojhlavý pes střežící vhod do podsvětí,a Diana,panenská bohyně lovu,obklopena loveckými psy.Psi byli hojně znázorňováni,ale v římské době se jejich portréty rychle vytrácely.Z rostoucím vlivem Říma a s šířením křesťanství po Evropě byli psy v evropském uměním stále vzácnější,i když se miniatury psů objevovali v iluminovaných rukopisech.Po roce 1066 se psi opět dostali do obliby,jak dokazují na zobrazeních dobových tapisériích.Na gobelínu z Bayeux vidíme např.anglického krále Herolda,jak se vydává na lov se skupinou sokolů a pěti psi s obojky.  

Renesance

V období renesance se na mytologických,alegorických a náboženských objevovali detailní portréty psů jako doplněk k hlavní postavě.Tizian maloval na svém portrétu  velmi přesně malé psíky typu španěla,chrty a honiče podobné saluce,ale vždy pouze jako detail,nikdy jako hlavní postavu.Leonardo da Vinci vytvořil podrobnou anatomickou podobu psa,ale spíše z hlediska vědce než umělce.Antonio Moro a Diego Valasquez zobrazovaly psi na portrétech,zejména ve společnosti dětí.V severní Evropě se taky objevil pes na mnoha malbách.Jan van Eyck zpodobil elegantního grifonka na obraze Svatba Gionanniho Arnolfiniho a Giovany Cenami.Albrecht Durer maloval anatomicky přesné chrty a lovecké psy na obraze Vidění svatého Huberta.Ve Francii Alexandre Francois Desportes,oficiální malíř lovů krále Ludvíka XIV.

Portrétování psa

Na počátku 18.století bylo portrétování zvířat stále oblíbenější.V Británii dosáhlo vrcholu  v anatomických detailně propracovaných dílech Georga Stubbse v naturalismu Thomase Gainsborougha a zvláště v romantickém pohledu od sira Edwina Landseera.Ve spojených státech lidové umění vypráví historii národa.Potulní portrétisté cestovali od města k městu a získávali zakázky od bohatých rodin.Na mnoha obrazech byli namalováni psi,obvykle odpočívající u nohou umělcova zákazníka.K nejúspěšnějším z těchto malířů patřil Amni Philips,který použil stejně odpočívajícího psa  na mnoha portrétech,včetně obrazu Dívka v červených šatech s kočkou a psem.Známi umělci zachytily i vztahy mezi Afroameričany a jejich psy.Výsledek celotýdenního shánění od Williema Henryho Browna zobrazuje únavu majitele a jeho psa.

Hnutí modernistů                                                                        

Jak v Evropě,tak i v Americe se přenesl romantický pohled na psa až do našeho století.Impresionista Pierre Auguste Renoir vytvářel díla jako např. Tama,japonský pes,kde zobrazuj psa podobného roztomilému chlupatému obláčku,za to např.Henri Toulouse Lautrec namaloval obraz Bouboule:buldok paní Palmerysové,kde pes podtrhuje majitelčinu osobnost.Modernismus vystavuje psa všem svým nejfantastičtějším experimentů.Pablo Picaso je používal ve formě vystřihovánek,Otto Dix vytvářel psy stejně groteskní jako lidi,které maloval,Joan Miro jim dal surrealistickou,poněkud zlověstnou podobu,zatímco sochy Alberta Giacommetiho představují psi obrácené naruby.V Severní Americe přetrvával realismus.Objevili se zde Andrew Wyeth a Alex Colvile.Jejich obrazy psů vyjadřují tvrdost světa přírody.Ostatní umělci 20.století,včetně komiksového karikaturisty Roye Lichtensteina,citově chladného Andy Warhola,výrazně vizuálního Alexe Katze a naturalistického Davida Hockneye,používali psa jako prostředníka k vyjádření svých pocitů.